A Forma-1 szve az j idmrrt dobog
rapgirl 2006.03.11. 20:49
Sok csapatfnkk lvezte a Forma-1 j, szombaton debtl idmr edzst, s a Hondt irnyt Nick Fry elismerte, hogy mg rkkal az esemny vge utn is "120-as" pulzussal vert a szve.
A Forma-1 fszereplinek tbbsge szerint jelesre vizsgzott Bahreinben az j, kiesses rendszer idmr edzs, melynek ksznheten a sport kiszabadult a 2003-ban bevezetett, tmegek ltal kritizlt egy mrt krs szisztma egyre nyomasztbb szortsa all.
A kznsg vgre ismt sok aut egyttes ltvnyt lvezhette a kvalifikcin, de a 2002-ben bcsz, 12-krs vltozattal ellenttben a most bevezetett edzsnek nem egy, hanem hrom cscspontja volt, s a Hondt irnyt Nick Fry elismerte, hogy mg rkkal ksbb is 120-as pulzussal vert a szve az izgalomtl.
"Mg mindig 120 a pulzusom. Az els etap idegl volt, de sszessgben fantasztikusan zajlott az idmr" - mondta Fry Bahreinben. - "Kimi (Rikknen) gondjai pnikot okoztak a csapatunknl, mert gyorsan t kellett alaktanunk a stratginkat, de ebben ppen ez a mka."
"Biztosra veszem, hogy ilyen mg sokszor fog trtnni, de a rendszer ppen ennek szem eltt tartsval kerlt kidolgozsra."
Az edzs les bemutatkozsa eltt sokan attl tartottak, hogy a hrom forduls, kiessre pl felpts 60 percben kvethetetlen lesz a nzk szmra, klnsen azrt, mert az els tz rajtkocka tulajdonosa a tbbiekkel ellenttben a versenyre feltankolva kezdi meg az utols etapot.
A kvalifikcin, amely Michael Schumacher s a Ferrari sikert hozta, egyes szakaszokban feltn volt a zrzavar, s akadtak, akik a monitorra kirt informcik szkssgt kifogsoltk, Fry szerint azonban ezek csak kezdeti nehzsgek voltak.
"Nem szabad elfelejteni, hogy ez mg csak az els prba volt" - mutatott r. - "Lehet, hogy el kell vgeznnk nhny apr kiigaztst, s taln a TV-trsasgoknak is lesznek tleteik, amelyek javulst hozhatnak."
Frank Williamsnek az nem tetszett, hogy az utols 20 percben lassan, a motorokat kmlve, de minl tbb benzint elhasznlva krztek az autk.
"Attl fgg, hogy az ember szereti-e, ha 10 aut a rendes tempnl 8 msodperccel lassabban krzget, elzsi ksrlet nlkl" - mondta Williams. - "Ezt nem kritiknak sznom, de elg hibavalnak tnik. Ha azonban az idmr a vgjtktl lesz sikeres, ez nem nagy gy."
Vltozatos stratgia
Ettl eltekintve Williams is pozitvan nyilatkozott az j rendszerrl: "Kivl volt. Tbb aut tartzkodott egyszerre a plyn, mint sok ve brmikor. Mg az utols 20 perc is tetszett. Fejtrl szolglt az emberek szmra, ha megprbltk kikvetkeztetni, hogy ki mit csinl."
"s taln jelzssel szolglt a mrnkknek, hogy lemrjk, ki mennyi ideig tankolt, amibl esetleg kitallhattk a tbbiek boxstratgijt."
A Renault fmrnke, Pat Symonds meglepdtt, hogy egyesek, mint Schumacher vagy a honds Jenson Button, ktszer is feltetettek j gumikat az edzs sorn, hogy a 20 perc kzepe tjn, viszonylag sok benzinnel megtegyenek egy "biztonsgi krt" is.
"Erre nem szmtottam" - ismerte el. - "Tudtam, hogy k az idmrig kevesebb gumit hasznltak fel, mint a tbbsg, de azt hittem, a versenyre sprolnak velk."
"Beszltnk rla, hogy fussunk-e egy biztonsgi krt, az igazsg azonban az, hogy a motor lettartama behatrolt. Ha teht megtesszk azt az extra krt, azt valahol le kell sprolnunk, mert pnteken s szombaton dleltt csak meghatrozott ideig lehetnk a plyn."
"Majd a htvge utn tudjuk alaposan kielemezni a trtnteket, de szerintem oda fogunk kilyukadni, hogy pnteken s szombaton valamivel kevesebb krt tesznk majd meg, gy sprolva meg nhnyat az idmr msodik etapjra - az elsre viszont nem felttlenl."
|